jídlo z mekáče? nikdy!

31. srpna 2009 v 10:02 | Angel Brinys |  eating
máte rádi cheeseburgery a hranolky a občas prostě nemůžete odolat a pak si to vyčítáte?? já osobně jen ztěží dokážu odolat, nedat si jeden malej cheese Fresh (a kolikrát si řeknu že na to kašlu, dám si k tomu krevety a toskánské hranolky s omáčkou!). ale tento článek mě víc než odradil a alespoň v tuhle chvíli bych se na mekáč vykašlala a dala si max. vodu Vittel :D věřím tomu že to jídlo je strašně moc nezdravý, je to smažený a je tam strašně moc tuku!!! přečtěte si, kdo chcete, leč je článek maličko obsáhlejší.. mno ale možná do meka přestanete chodit.
já osobně bych si chtěla tohle jídlo co možná nejvíc zhunusit aby mě to odradilo to jíst.. nevím jak, ale budu na tom pracovat :)

http://www.gameaxis.com/img/blog/2977/Image/ronald_mcdonald_jumping.jpg

p.s. fast food kills!!!!!!


Při zamýšlení se nad stravovacímí návyky je třeba vzít vždy v úvahu celodenní typický jídelníček. Jedno jídlo za týden u Mac Donalda nebo jedna oslava narozenin složená se sortimentu nabídky Mac Donalda se na zdravotním stavu negativně neodrazí. Sníme minimálně 1000 jídel do roka a záleží tedy na každodenní typické stravě, jaké živiny, v jakém poměru a v jakém množství v jídelníčku převažují. Žádná potravina v přiměřeném množství není tedy nebezpečná. Bohužel díky výbornému marketingu obchodních řetězců, které mohou investovat do reklamy velké množství financí oproti "výrobcům a prodejnám zdravé výživy" dochází u některých lidí k pravidelným a častým návštěvám restaurací rychlého občerstvení. Není to jen o jídle, ale o celé filosofii. Mac Donald je na jedné straně symbol rychlosti, čistoty a vstřícnosti zaměstnanců. Pro děti představuje atraktivnější prostředí než školní jídelny včetně motivujících prvků v podobě hraček, které jsou součástí jídla, narozeninových party apod. Na druhé straně z hlediska výživového představuje toto občerstvení většinou nadměrný příjem živočišných tuků v podobě nevhodných technologických postupů většinou ve formě smažení. Pod pojmem Fast Food nám nejčastěji naskočí jídla jako "hamburger, pommes frites, pizzy, vuřty, bramboráky, langoše, palačinky".

Co vadí nejvíce?

Podívejme se konkrétně na složení menu u Mac Donalda. Lze ocenit, že na papírovém tácku je složení jednotlivých pokrmů, i když na zadní straně, takže málokdo si toho všimne. Lze ocenit, že v nabídce přibylo zdravé menu. Podívejme se však na věc trošku kritičtěji.
V rámci zdravé stravy a zejména při hubnutí bychom měli omezit živočišné tuky a sacharidy s vysokým glykemickým indexem. Nadměrná spotřeba živočišných tuků vede k ukládání zásob v podobě tělesného tuku. Potraviny s vysokým glykemickým indexem jsou zdravotně nežádoucí, vzhledem k nadměrnému vylučování inzulínu jsou též nevýhodné a navíc po takových potravinách máme brzy hlad.

http://farm1.static.flickr.com/32/103865021_764f936c0d.jpg
-hranolky

Co se stane, když si dáte 1 nejmenší hamburger

Energetická hodnota

Přijmete pouze 1000 kJ, což je na oběd dokonce málo. Nevýhodou však je, že přijmete v podobě bílé housky sacharidy s vysokým glykemickým indexem, takže budeme mít brzy hlad. Masový karbanátek je usmažen, tedy upraven nevhodně s ohledem na energetický příjem i na obsah nevhodných typů tuku (lze předpokládat, že jsou přítomny i transmastné kyseliny). Navíc další tuky obsahují dresinky, které na hamburger obvykle jako ochucovadlo použijeme.

Lepší varianta

Pokud byste si k tomu dali dvojitou porci zahradního zeleninového salátu bez dresinku, tak alespoň snížíte denzitu pokrmu, to znamená že při v podstatě stejném energetickém příjmu zvýšíte objem, množství vlákniny a je naděje, že nebudete tak brzy hladový. Dvojitá porce zeleninového salátu což je 130 g obsahuje pouze 90 kJ. Vadou je, že si tak nepochutnáte, protože salát je neochucen, protože se automaticky předpokládá, že si dáte dresink.

Horší varianta

Pokud jste odhodlán se stravovat zdravě, zvolíte si ze čtyř dresinků jogurtový. Ten obsahuje na jedno balení (50 ml) 440 kJ, tedy 10x více energie než samotný salát, z čehož je 10 g tuku. Pokud zvolíte jinou variantu dresinku např. vinaigrette, tak balení obsahuje na 50 ml téměř 1000 kJ a více než 25 g tuku. Rázem má váš malý oběd 2 000 kJ, což by energeticky ještě odpovídalo, ale tuky tvoří 63 % energetického příjmu z oběda (doporučených je 30 %). Na papírovém tácku se dočteme, že salát má 0.1 g tuku, ale množství tuku obsaženém v dresinku už zde bohužel nenalezneme, ten najdeme napsaný malým písmem na obalu produktu.


http://www.topnews.in/files/Fast-Food-McDonald.jpg
-big mac

Nejhorší varianta

Dopřejme si Big Mac 1 900 kJ (23 g tuku) či ve jménu představy zdravější varianty Chicken roll 2380 kJ (23 g tuku) a k tomu střední porci hranolek 1080 kJ (13 g tuku) A abychom byli zdraví dáme si k tomu salát s energetickou hodnotou 45 kJ s variantou nejméně tučného dresinku jogurtového 440 kJ (10 g tuku).
Bez nápoje jsme na hodnotě 3 420 kJ, ve variantě kuřecí 3 900 kJ a přijmeme 46 g tuku. Pokud hubneme, již jsme si téměř vyčerpali energetický příjem doporučovaný na celý den a tímto pokrmem jsme již překročili doporučovanou dávku přijímaného tuku při hubnutí.

http://img.thesun.co.uk/multimedia/archive/00553/food3_em_553165a.jpg
- trochu horší verze big macu :D

A co nápoje?

Pokud si přidáme sladký nápoj pouhých 250 ml přidá dalších 500 kJ (samý cukr) a pokud zvolíme shake, je to rázem dalších 1700 kJ s 11 g tuku, kdy už nám zbývá i při energetickém příjmu pro nehubnoucího člověka necelých 20 g do dočerpání celkového množství tuku za den ( to je třeba 100 g tučného sýru).

A zdravé menu?

Pokud se dáte největší zeleninový salát Chicken Premiere Salat přijmete 1360 kJ, dostatek bílkovin, ale bohužel i 16 g tuku, což tvoří 43 % z celkově přijaté energie oproti doporučovaným 30 %. Kousky kuřete jsou totiž bohužel smažené a je přítomna i opečená houska.. Cheef salát obsahuje pouze 550 kJ, tuky tvoří dokonce 52 %. K obojímu pokud přidáte dresink, zvýšíte nad únosnou mez množství tuků.
Ještě je k mání jako moučník (jistě lepší varianta než jablečná taštička, z jejíž energetické hodnoty 920 kJ tvoří tuky 48 % tuku) dovážený výrobek Fruch Tüte, jehož energetická hodnota je 200 kJ, a obsah tvoří 80 gramů ovoce - nakrájené jablko a pár kuliček hroznového vína, bohužel za více než 30.- Kč.

Co říci závěrem?

Pokud zajdeme občas do mekáče a dáme si super size hamburger, ale sníme z něho jen jednu housku, k tomu dvojitou a klidně i trojitou porci zeleninové salátu bez dresinku (v kapse můžeme mít alespoň citron, z kterého si uděláme vlastní dresink) a oželíme 35 korun za vodu Vittel (levnější nesladký nápoj zde nedostaneme), můžeme občas i docela zdravě poobědvat).
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 r u b y * r u b y * | Web | 31. srpna 2009 v 11:36 | Reagovat

já naštěstí moc nemusim maso a jsem z vesnice kde fast foody fakt nemáme :)) takže docela odolávám... :)

2 ervulenka ervulenka | Web | 31. srpna 2009 v 13:03 | Reagovat

tvoe precetla jsem si ten clanek cely..hruza jeste ze do mekacen echodim xD a kdyz uz tak jednou za rok a to si dam hranolky xD

3 Becky Becky | Web | 31. srpna 2009 v 14:20 | Reagovat

ahoj kočko, koukám že jsi se "vrhla" do nového hubnutí po hlavě, nezbývá mi nic jen držet palce, aby to vyšlo... tvůj plán je úžasný, přemýšlím o tom, že bych taky měla začít chodit na obědy, alespoň když budu mít dlouhý den... jenže když si představím nával v jídelně, pachy z jídla když se vaří, no nic moc představa, asi mi nezbyde nic jiného, než si zase všechno chystat do batůžku....

4 Abi Abi | Web | 31. srpna 2009 v 16:39 | Reagovat

Já maso nepapám..takže mě se všechny ty druhy hambáčů vyhýbají a hranolky,krokety a tyhle přílohy nemusím..Na čem ujíždím..to jsou ty různý shaky,mc flurry a tyhle slaký kalorický bomby,ale nechodim tam moc často,spíš když mě tam někdo dotáhne..Äle tak stejně no...=/

5 *Susie Chloë Lottchen [snuggling]* *Susie Chloë Lottchen [snuggling]* | Web | 1. září 2009 v 17:23 | Reagovat

ufff etě že Mc nesnášima když už tak jdu do KFC :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.